Boříme mýty o podmínkách, které musí splňovat uchazeč na pozici Řídícího letového provozu – Kariéra v Řízení letového provozu ČR
MENU

Boříme mýty o podmínkách, které musí splňovat uchazeč na pozici Řídícího letového provozu

Často se setkáváme s tím, že kolem výběru na pozici řídícího kolují různé mýty a nepravdy, a tak jsme se některým podívali na zoubek.

VZDĚLÁNÍ

Domněnka
Abych se mohl stát řídícím, musím mít vysokoškolské vzdělání v oboru letectví.

Skutečnost
Abyste se mohl stát řídícím, stačí vám středoškolské vzdělání s maturitou v jakémkoliv oboru.

JAZYKY

Domněnka
Angličtina na základní úrovni musí stačit, těch pár odborných frází se naučím v průběhu.

Skutečnost
Jako budoucí řídící musíte mít angličtinu v malíčku minimálně na úrovni B2 dle CEFR. Vaše znalosti ověří test z anglického jazyka, který absolvujete hned v první části výběrového řízení.

Domněnka
Nepocházím z ČR a nemluvím příliš dobře česky, ale mám perfektní angličtinu, stačí to na pozici řídícího?

Skutečnost
Český jazyk je pro tuto pozici nezbytný, takže pokud není čeština vaším rodným jazykem a nemáte maturitní zkoušku z ČJ, budeme požadovat zkoušku z českého jazyka minimálně na úrovni B2 dle CEFR. Seznam institucí, jejichž osvědčení / certifikáty ŘLP ČR, s. p. akceptuje, je uveden zde.

PSYCHICKÁ ZPŮSOBILOST

Domněnka
Slyšel jsem, že být řídícím letového provozu je stresové a psychicky náročné povolání.

Skutečnost
Budeme k vám upřímní, není to procházka růžovou zahradou, stejně jako mnohá další zodpovědná povolání. Žáci jsou v průběhu téměř dvouletého výcviku nepřetržitě cvičeni ke zvládání všech možných stresových situací, se kterými se ve své praxi mohou setkat. Zátěž se zvyšuje tak, aby se v praxi při výkonu povolání stres eliminoval na minimum.

FYZICKÁ ZPŮSOBILOST

Domněnka
Nemůžu se stát řídícím, protože nosím brýle.

Skutečnost
Zdravotní předpoklady pro způsobilost řídících jsou poměrně velké, ale určitě není pravda, že pokud nosíte brýle, je to překážka, která by vám bránila stát se řídícím. Mnozí kolegové brýle nosí, a to, zda by Vás zrak mohl handicapovat, musí posoudit odborný lékař v rámci zdravotní prohlídky. Zdravotní prohlídka je jedním z povinných kol výběrového řízení. Ověření zdravotní způsobilosti zajišťuje v souladu s nařízením Komise (EU) č. 2015/340 akreditované zařízení, kterým je Ústav leteckého zdravotnictví v Praze.

Domněnka
Je mi 35 a myslím, že už jsem moc starý na to, abych se stal řídícím letového provozu.

Skutečnost
Maximální věková hranice není stanovena. Nicméně, s věkem se přirozeně ztrácí výkonnost, kterou také v testech hodnotíme. Je to však veličina velice individuální, proto maximální hranici neurčujeme.

TRESTNÍ BEZÚHONNOST

Domněnka
V rejstříku mám záznam, mohu se i přesto ucházet o pozici řídícího letového provozu.

Skutečnost
Trestní bezúhonnost je jeden ze základních požadavků pro výběr řídících letového provozu. ŘLP ČR, s. p. je jako poskytovatel letových navigačních služeb subjektem spolupodílejícím se na ochraně civilního letectví České republiky před protiprávními činy dle legislativy a současně subjektem kritické infrastruktury ČR dle legislativy.

Výběrové řízení na pozici řídící letového provozu je v plném proudu. Pokud jste právě přišli na to, že splňujete všechny základní předpoklady, neváhejte a přihlaste se ZDE

Facebook